Yleiset ehdot
1. YLEISTÄ
1.1 Tallennamme seuraavat henkilötiedot asiakkaistamme: Asiakkaat: Etunimi, sukunimi, yritys/organisaatio, sähköposti, henkilötunnus/yritystunnus, alv-numero, osoite, postinumero, kaupunki, maa, puhelin..
Tilaukset: IP-osoite, sähköpostiosoite, henkilötunnus/yritystunnus, alv-numero, osoite, yritys, etunimi, sukunimi, osoite, postinumero, kaupunki, puhelinnumero. Asiakkaana voit milloin tahansa pyytää saada otteen näistä tiedoista sekä vaatia tietojen muuttamista tai poistamista.
1.2 Sinun tulee olla täyttänyt 18-vuotta voidaksesi tilata sivustolta. Alera ei Ruotsin lain mukaisesti hyväksy alle 18-vuotiaiden henkilöiden luotto-ostoksia. Alera varaa yksittäistapauksissa oikeuden hylätä tilauksesi tai muuttaa sitä (jos esimerkiksi olet antanut väärät henkilötiedot ja/tai sinulla on maksuhäiriömerkintöjä).
1.3 Alera pidättää itsellään oikeuden loppuunmyyntiin sekä sivuston mahdollisiin kuva- ja kirjoitusvirheisiin, esimerkiksi virheisiin tuotekuvauksissa tai teknisissä tiedoissa, virheellisiin hintoihin sekä hintojen muutoksiin (kuten toimittajien muuttuneisiin hintoihin tai valuuttamuutoksiin) tai väärään tietoon siitä, onko tuotetta varastossa. Alera on oikeutettu korjaamaan tällaiset virheet ja voi muuttaa tai päivittää tietoja milloin tahansa. Jos väärä hinta koskee tuotetta, jonka olet tilannut, Alera tietenkin ilmoittaa tästä sinulle ja odottaa, että hyväksyt korjatun hinta ennen kuin Alera jatkaa tilauksesi käsittelyä. Kaikki sivuston kuvatiedot ovat ainoastaan ohjeellisia. Emme voi taata, että tällaiset kuvat vastaavat tarkalleen hankkimiasi tuotteita tai toistavat tarkasti tuotteen ulkonäön, ominaisuudet tai alkuperän. Alera ei ole vastuussa sivustolla annetuista tiedoista, jotka ovat peräisin kolmannelta osapuolelta.
1.4 Sivuston sekä kaiken sillä olevan sisällön omistaa Alera tai sen lisenssinantaja. Tiedot on suojattu muun muassa immateriaalioikeudellisilla ja markkinaoikeudellisilla säännöksillä. Tämä tarkoittaa, että tavaramerkkejä, toiminimiä, tuotenimiä, kuvia ja grafiikkaa, mallia, ulkoasua, tietoa tuotteista ja palveluista sekä muuta sisältöä ei saa kopioida tai käyttää ilman kirjallista lupaa, jonka myöntää Alera.
2. SOPIMUS JA TILAAMINEN
2.1 Jos asiakas on hyväksynyt ehdot ja rekisteröitynyt kauppaan pystyäkseen kirjautumaan sisään ja saadakseen erikoistarjouksia, ilmoitamme ehdoissa, miksi meidän on säilytettävä näitä tietoja pidempään kuin normaaliajan, joka on yksi vuosi.
2.2 Jotta voit tehdä ostoksia sivustolla, sinun on hyväksyttävä ehdot. Hyväksymällä ehdot sitoudut noudattamaan ehtoja kokonaisuudessaan sekä hyväksyt, että olet tutustunut tietoihin henkilötietojen käsittelystä ja suostut henkilötietojen ja evästeiden käyttöön siten kuin Alera tietosuojakäytännössään ilmoittaa.
2.3 Ostosopimus syntyy vasta sitten, kun Alera on vahvistanut tilauksesi ja lähettänyt tilausvahvistuksen sähköpostiisi. Alera kehottaa sinua säilyttämään tämän tilausvahvistuksen asiakaspalvelumme kanssa mahdollisesti tapahtuvaa yhteydenpitoa varten. Voit peruuttaa tilauksesi ennen kuin Alera on vahvistanut sen. Jos tilaus peruutetaan, Alera palauttaa kaikki mahdolliset maksut, jotka sinä, pankkisi tai luottokorttiyhtiösi olette tehneet tilaukseen liittyen.
2.4 Yhdessä Klarna Bank AB:n (julk.) kanssa (päätoimipaikan osoite Sveavägen 46, 111 34 Tukholma, Ruotsi) tarjoamme seuraavia maksutapoja, joissa maksu tehdään suoraan Klarnalle:
- Lasku: maksuaika on 30 vuorokautta tuotteiden toimituksesta. Klarna-laskun ehdot ovat saatavilla täällä.
- Joustava erämaksu: voit maksaa ostoksesi joustavasti kuukausierissä, joiden suuruus on vähintään 1/24 velan määrästä (kuitenkin aina vähintään 5,00 EUR mukaan lukien korko jäljellä olevalle velalle).
- Kiinteä erämaksu: voit valita kassalla eri kuukausierävaihtoehdoista. Erät pienenevät kuukausittain sitä mukaa, kun maksamatta oleva luottosumma pienenee.
- Kampanjalasku: jos oston yhteydessä on tarjottu mahdollisuutta pidennettyyn 1–3 kuukauden maksuaikaan aloitusmaksua vastaan (esim. “Osta nyt, maksa helmikuussa”), voit maksaa ostokset kampanjalaskun ehtojen mukaisesti.
- Joustavan erämaksun, kiinteän erämaksun ja kampanjalaskun ehdot löydät täältä ja vakiomuotoiset eurooppalaiset kuluttajaluottotiedot täältä.
Löydät lisätietoa Klarnasta täältä ja Klarnan käyttöehdot täältä. Klarna käsittelee henkilötietojasi soveltuvan lainsäädännön ja Klarnan tietosuojaselosteen mukaisesti.
3. KAMPANJAT JA TARJOUKSET
Alera voi ajoittain tarjota sivustolla kampanjoita edullisemmin ehdoin verrattuna näihin yleisiin ehtoihin: edullisemmat ehdot voivat liittyä esim. maksamiseen tai pidempään peruutusoikeuteen. Nämä edullisemmat ehdot ovat voimassa niin kauan kuin kampanja on aktiivinen koskien tiettyjä tuotteita, jotka Alera ilmoittaa kampanjan yhteydessä. Alera varaa oikeuden milloin tahansa peruuttaa tällaiset kampanjat. Kun kampanja päättyy tai se peruutetaan, nämä yleiset ehdot ovat voimassa ilman muutoksia. Sivuston tiettyjä tuotteita koskevat tarjoukset ovat voimassa rajoitetun ajan ja niin kauan kuin tavaraa riittää.
4. TOIMITUS JA KULJETUS
4.1 Tuotteet, joita on varastossa, toimitetaan normaalisti sivustolla ilmoitettujen arkipäivien puitteissa. Tämä pätee, ellei toisin ole erikseen sovittu esim. varattaessa tuotteita, joita ei ole varastossa.
4.2 Kaikki toimituspaikkaan toimitetut paketit tulee yleensä noutaa henkilökohtaisesti voimassa olevan henkilötodistuksen ja pakettinumeron kanssa viikon sisällä. Sinulle ilmoitetaan aina, mistä ja milloin paketti voidaan noutaa. Jos olet syöttänyt matkapuhelinnumerosi, viesti lähetetään tekstiviestinä. Muuten vain kirjeitse. Jos et nouta pakettia, Aleraillä on oikeus veloittaa sinulta lisäksi 15 EUR.
5. PERUUTUSOIKEUS
5.1Kunsivustolta ostetaan tuotteita, voimassa on aina 14 päivän peruutus- ja vaihto-oikeus sovellettavan kuluttajansuojalain mukaisesti. Tämä tarkoittaa, että sinulla on oikeus peruuttaa ostoksesi ilmoittamalla siitä Aleraille 14 päivän kuluessa siitä, kun sinä tai valtuuttamasi taho on vastaanottanut tilatun tuotteen (peruutusaika). Jos tilausta ei palauteta tämän ajan kuluessa, palautusta pidetään virheellisenä ja se lähetetään takaisin asiakkaalle. Virheellisesti tehdystä palautuksesta koituvien toimitus- ja käsittelykulujen kattamiseksi veloitamme asiakkaalta 25 EUR.
5.2 Peruutus-/vaihto-oikeusei koske seuraavantyyppisiä tuotteita:
(a) tuotteet, joiden pakkaus on avattu ja joita ei voida palauttaa terveys- tai hygieniasyistä (esimerkiksi alusvaatteet, uima-asut ja vastaavat tuotteet)
(b) Ota huomioon, että kaikki palautetut vaatteet myydään edelleen ja palautusosastomme taitavat tytöt ja pojat käsittelevät niitä. Valitettavasti olemme huomanneet, että hälyttävän usein palautetut vaatteet ovat erittäin huonossa kunnossa, jolloin joudumme tekemään paljon töitä korjataksemme ne.
On erittäin tärkeää, että palauttamasi vaatteet ovat yhtä puhtaita ja hyvässä kunnossa kuin vastaanottaessasi ne. Esimerkiksi, kun saat meiltä leggingsit tai topin, joka ei ole ihan sopiva ja päätät palauttaa sen meille, varmista, että vaate ei ole likaantunut tai tuoksu hajuvedeltä, kun olet sovittanut sitä. On myös tärkeää, että viikkaat vaatteen ja laitat sen mieluiten takaisin samaan pussiin. Älä vain rutista vaatetta kasaan ja työnnä sitä pussiin, sillä se aiheuttaa lisää käsittelykustannuksia sinulle asiakkaana.
Siksi olemme ottaneet käyttöön seuraavan järjestelmän: - Jos asiakas palauttaa vaatteen, joka ei täytä palautettavalle tuotteelle asetettuja vaatimuksia, esimerkiksi, että palautetussa vaatteessa on tahroja, koiran-/kissankarvoja, hienhajua/hajuvettä, siitä puuttuu laput tai vastaavat merkinnät, peritään 4.90 – 24.90 euron maksu. Maksun suuruus riippuu siitä, kuinka paljon työtä vaatteen palauttaminen alkuperäiseen kuntoon vaatii tai jos se on pahimmassa tapauksessa heitettävä pois.
5.3 Jos tilaat tuotteen, jolla ei ole peruutusoikeutta, saat asiasta selkeää tietoa vastaavalta tuotesivulta.
5.4 Lisätietoja lakisääteisestä peruutusoikeudesta löydät osoitteesta http://ec.europa.eu/consumers/odr
5.5 Tämä koskee palautuksia:
- Palautettaessa 1-4 tuotetta lisätään palautusmaksu 7€.
- Jos palautetaan 5-9 tuotetta, palautusmaksu on 9€.
- Jos palautetaan 10-14 tuotetta, palautusmaksu on 19€.
- Jos palautetaan 15 tuotetta tai enemmän, palautusmaksu on 49€.
5.6 Jos palautat asiakkaanamme yhden tai useamman tuotteen, joista esim. puuttuvat tuotemerkkilaput, tuote ei ole hyväksyttävässä kunnossa, ja palautus katsotaan virheelliseksi. Tässä tilanteessa sinulta veloitetaan 25 EUR/viallinen tuote virheellisestä palautuksesta koituvien käsittelykulujen sekä mahdollisten toimituskulujen kattamiseksi.
5.7 Kotiinkuljetuksen toimituskuluja ei palauteta palautuksen yhteydessä.
6. TAKUU JA REKLAMAATIOT
6.1 JoihinkinAlera -verkkokaupan tuotteisiin saattaa liittyä takuu. Tiedot mahdollisesta takuuajasta ja tietyn tuotteen erityisistä takuuehdoista löytyvät sivustolta tai näistä ehdoista. Tuotteille annettu takuu kattaa ainoastaan alkuperäiset valmistusvirheet, ei siis vikoja, jotka ovat itse aiheutettuja tai johtuvat tuotteen toimintaa tai ulkonäköä koskevasta yksittäisestä muutoksesta kuten uudelleenrakentamisesta, parantamisesta tai muusta muokkaamisesta. Tilausvahvistuksesi toimii takuutodistuksena.
6.2 Reklamaatio-oikeus kattaa tuotteet, jotka ovat voimassa olevan kuluttajansuojalainsäädännön mukaisesti virheellisiä. Asiakkaan, joka haluaa osoittaa vian tilatussa tuotteessa, tulee ottaa vian havaitsemisen jälkeen mahdollisimman pikaisesti yhteyttä meihin Alera -sivustolta löytyvien yhteystietojen avulla. Reklamaatiot on tehty ajallaan, jos ne on jätetty kahden kuukauden sisällä siitä, kun havaitsit vian. Sinulla on 3 vuoden reklamaatio-oikeus sivustolta ostamistasi tuotteista.
6.3 Alera vastaa toimituksen yhteydessä vahingoittuvista tai katoavista tuotteista. Kuljetusvaurioita koskeva reklamaatio on tehtävä kohtuullisessa ajassa. Kun noudat pakettisi, onkin tärkeää tarkistaa, että se ei ole vaurioitunut kuljetuksen aikana. Alera suosittelee, että ilmoitat mahdollisesta kuljetusvauriosta suoraan paikan päällä noutopisteeseen ja otat sitten yhteyttä Alera -asiakaspalveluun. Muista säilyttää kaikki pakkaukset ja tuotepakkaus kuljetusvaurion sattuessa. Jos huomaat paketin vaurioitumisen vasta päästyäsi kotiin, sinun kannattaa ennen paketin avaamista ottaa kuvia paketin vaurioista ja ottaa suoraan yhteyttä Alera -asiakaspalveluun.
6.4 Jos huomaat toimituksen olevan virheellinen tilaukseesi nähden, tästä on ilmoitettava välittömästi asiakaspalveluumme. Jos esimerkiksi tilauksestasi kuitenkin puuttuu yksi tai useampi tuote ilman, että pakettisi lähetyslistassa ilmoitetaan tuotteen olevan loppu varastolta, meille on ilmoitettava tästä virheestä heti, kun se huomataan.
7. FORCE MAJEURE
Alera ei vastaa viivästyksistä, jotka johtuvat vaikutusmahdollisuuksiemme ulkopuolella olevista esteistä, joita ovat esimerkiksi yleinen työselkkaus, sota, tulipalo, salamanisku, terrori-isku, muuttuneet viranomaismääräykset, tekniset ongelmat, viat sähkö-/tietoliikenneverkossa tai muissa yhteyksissä sekä alihankkijoiden palveluihin liittyvät virheet tai viivästykset, jotka johtuvat tässä mainituista olosuhteista. Nämä olosuhteet muodostavat vapautusperusteen, joka vapauttaa vahingonkorvausvastuusta ja muista seuraamuksista. Jos tällainen tilanne syntyy, Alera ilmoittaa sinulle asiasta sekä poikkeusjakson alkaessa että päättyessä. Mikäli este jatkuu yli kahden kuukauden ajan, sekä sinä että Alera olette oikeutetut purkamaan kaupan välittömin seurauksin.
8. EHTOJEN MUUTOKSET
Alera pidättää itsellään oikeuden muuttaa näitä ehtoja milloin tahansa. Kaikki näiden ehtojen muutokset julkaistaan sivustollamme. Muutokset ovat voimassa siitä hetkestä alkaen, kun olet hyväksynyt ehdot (ostotapahtuman yhteydessä tai vieraillessasi sivustolla) tai 30 päivän kuluttua siitä, kun Alera on ilmoittanut sinulle muutoksista. Alera suosittelee kuitenkin, että tarkkailet sivustolle tehtäviä päivityksiä pysyäksesi ajan tasalla ehtoihin mahdollisesti tehtävistä muutoksista.
9. SOVELLETTAVA LAKI JA ERIMIELISYYDET
9.1 Erimielisyydet tulee ensisijassa ratkaista yhteisymmärryksessä Alera -asiakaspalvelun kanssa käydyn keskustelun jälkeen.
9.2 Jos erimielisyyttä ei voida ratkaista yhteisymmärryksessä Alera -asiakaspalvelun kanssa, voit asiakkaan ominaisuudessa käyttää Euroopan komission riidanratkaisualustaa, jonka löydät seuraavasta linkistä http://ec.europa.eu/consumers/odr. Jos teet valituksen tämän alustan kautta, asiasi ohjataan automaattisesti oikealle kansalliselle riidanratkaisuelimelle. Sen jälkeen tämä riidanratkaisuelin ottaa yhteyttä meihin pyrkien ratkaisemaan erimielisyyden ilman oikeuskäsittelyä.